INTERVIEW

Vypočujte si epicko-cinematickú hudbu s hollywoodskym zvukom od slovenských producentov

Groovestudio je skupina hudobných producentov zo Slovenska. Ich meno nie je širokému okruhu ľudí známe, ich hudbu však mohla počuť z éteru TV väčšina Slovákov. Skomponovali hudbu k množstvu známych reklamných kampaní pre značky ako O2, Suzuki,SONY, Cinemax, Eset, Siemens či RTVS.

Momentálne chystajú vydať album, ktorý bude na Slovensku jedinečný; pôjde o epicko-cinematickú hudbu, v ktorej nebudú chýbať silné témy, anjelské spevácke zbory, dramatické vokály, etnické nástroje, moderné elektronické prvky, hollywoodsky  zvukový dizajn a to všetko v silnej synergii.

Vyspovedali sme chalanov v čase, keď finišujú s poslednými skladbami na albume.

Ako sa máte, aký druh hudobnej evolúcie u vás nastal za posledné roky?

Ďakujeme, máme sa výborne. Po tom, čo sme vytvorili hudbu k množstvu reklamných kampaní, ostal nám v zásuvke veľký počet nepoužitého hudobného materiálu. Vždy totiž pre kampaň vytvoríme viacero hudobných riešení a žánrov, z ktorých si klient vyberie jeden, ktorý podľa neho najlepšie podkresľuje a vystihuje jeho produkt. Zvyšné skladby môžu byť akokoľvek úžasné, ak však dramaticky „nezapadnú“ do kampane produktu, pre ktorý sú vytvárané, sú v tej chvíli nepoužiteľné. A tak sa nám hromadia zásuvky skvelými hudobnými nápadmi, ktoré by bola škoda nechať zapadnúť prachom a nerozvinúť  ich jedného dňa do ucelených skladieb s hlavou a pätou. A ten čas prišiel za posledný rok. Finišujeme s novým albumom a veľmi sa z toho tešíme!

Pre reklamy ste vytvorili hudbu snáď vo všetkých žánroch. Aký žáner bude teda prevládať na vašom novom albume?

Veľmi zjednodušene povedané, bude to epicko-cinematická orchestrálna tvorba, prepletená rôznymi new-age prvkami, sem-tam podfarbená modernou elektronikou.  Cinematicko-epická hudba v dnešnej dobe zažíva nielen u nás, ale hlavne v zahraničí veľký boom. Spopularizovali ju umelci ako Hans Zimmer (Leví kráľ, Temný rytier, Gladiátor), či  John Williams a jeho nesmrteľné filmové melódie (Indiana Jones, Star Wars), alebo mnohí ďalší. Trailerovskí giganti ako Two Steps from Hell či Audiomachine spopularizovali zase epicko-cinematický žáner z pohľadu hudby k trailerom. Hudba k trailerom je však zväčša o jednom jednoduchom motíve, ktorý sa nabaľuje a vyvrcholí až v určitom bode. Skladby na novom albume budú trochu komplexnejšie, budú mať oproti tomu svoj vývoj, budú bližšie k filmovej hudbe. Bude to teda mix skladieb s veľkým zvukom orchestra, častokrát mixnutý hybridnými elektronickými prvkami a  premiešaný s trochu jemnejšími, niekedy melancholickými, ale väčšinou silne emotívnymi motívmi. Niekde tu je náš priestor, tu chceme prispieť našou tvorbou.

Váš fokus bola doteraz hudba k hrám, reklamám a eventom. Čo bola tá pôvodná motivácia pre tvorbu albumu?

Sloboda. Hudba k TV spotom, filmu a hrám je hudba, ktorú tvoríte pre niekoho – klienta, produkt resp. kampaň. Klient, resp. agentúra nás presne navedie na to, aký hudobný štýl si predstavuje pre reklamu, aká dlhá má byť skladba, odporučí nástrojové obsadenie, réžia zadá hitpointy (miesta vo filme, ktoré musia byť synchrónne s hudbou). To všetko sú limitujúce faktory pre našu tvorbu. Je to akoby smerovať po presne vymedzenom turistickom chodníku, vedľa ktorého je krásny výhľad; vy však z chodníka nemôžete odbočiť a ísť sa pokochať. Máte presne vymedzené hranice a smer a vy sa ich musíte držať. Po čase sa chcete ako umelec nadýchnuť slobody – tvoriť bez všetkých týchto obmedzení. Túžite len po jednom limitnom faktore – a tou je vlastná fantázia. Tvorba hudby na album je nesmierne oslobodzujúca; môžete nechať naplno rozvinúť svoje myšlienky, melódie, nemusíte rozmýšľať, kde skladbu ukončiť, aké nástroje použiť. Jednoducho necháte sa viesť vlastným vnútorným citom a vôľou.

Mnoho ľudí možno nevie, čo si majú pod pojmom cinematicko-epická hudba predstaviť. Viete to lepšie opísať a vysvetliť?

Pojem epická hudba prišla spolu s hudbou k trailerom, ale spopularizoval ho hlavne už spomenutý Hans Zimmer, ktorý začal tvoriť hudbu k filmom s charakteristickým pompéznym veľkolepým zvukom orchestra. Započal trend, ktorý začali mnohí režiséri či skladatelia nasledovať a stal sa veľmi populárnym aj medzi bežnými poslucháčmi, pre ktorých je inak klasická orchestrálna hudba nestráviteľná. Epicko-cinematický štýl je teda nálepka, ktorá sa pripája k orchestrálnej hudbe, ktorá má bombastický zvuk a je inšpirovaná klasickou a filmovou hudbou. Osobne sa však nie vždy stotožňujeme s týmto opisom. Epická hudba nie je vždy heroický megazvuk so 100 dielnym orchestrom, ktorý podporuje maskulínne akčné scény filmu, ale je to aj jemná emocionálna hudba, ktorá dopĺňa romantický príbeh alebo kontext,  povedzme, toho istého filmu.

Ako ste sa vlastne dostali k orchestrálnej hudbe? Je známe, že ste začali elektronickou scénou niekedy začiatkom milénia.

Áno, začínali sme s elektronickou hudbou niekedy v tom čase. Zamilovali sme sa do všetkých tých elektronických hračiek – samplerov, synťákov a zvukových modulov, ktorými sme tvorili skladby v  štýle, ktorý bol vtedy populárny na klubovej scéne.  V tom období sme vytvorili aj niekoľko albumov v tom žánri; tie  určite tiež raz vydáme ako retro (smiech). Pri tvorbe sme občas začali pridávať orchestrálne prvky do hudby; pozorovali sme, aký  to má silný účinok na pocity. Začali sme študovať filmovú hudbu a jej vplyv na emócie. Nevyčerpateľnou studňou inšpirácie sú napríklad už spomínaní skladatelia ako John Williams, Alan Silvestri, James Horner či Hans Zimmer. O klasickej hudbe ani nehovoriac. Neskôr pri tvorbe hudby pre reklamy a hry sme začali zúročovať naše naštudované vedomosti. Orchestrálna hudba je tu často-krát jediné riešenie. Od iných štýlov sme sa však neodklonili, každý jeden z nich nás ako hudobníka obohatil a rozšíril našu hudobnú vyjadrovaciu schopnosť.

Ešte späť k pripravovanému albumu. Čo budú okrem samotných skladieb aj jeho iné silné stránky? Na čo budete hrdí?

Na SK a CZ však nie je veľa skladateľov, ktorí tvoria  tento štýl a majú zároveň aj špičkový zvuk. Chceme nadviazať na silnú tradíciu plného, romantického hollywoodskeho zvuku, s prepracovanou  orchestráciou a charakteristickým zvukovým masteringom.  Splníme si takto náš dávny sen.

Kedy sa teda fanúšikovia dočkajú nového albumu?

Dobrá otázka – už túto jeseň (2020). Presný termín upresníme na sociálnych sieťach.

Na záver nejaká rada alebo skúsenosť, ktorú ste za tie roky v branži získali a o ktorú by ste sa radi podelili?

Všetko má svoj čas, nič sa nedá urýchliť. Ak sa chcete niečomu venovať, robte to naplno, nehľadajte výhovorky a buďte trpezliví. Skratky v živote zväčša nefungujú. A hlavne pokora. Ak si začnete namýšľať, že ste najlepší, je to začiatok vášho konca. Neprestávajte sa vzdelávať, celý  život sa môžete zdokonaľovať 🙂

Leave a Reply